KUNDESENTER: E-post  751 98 200

ÅPNINGSTID KUNDESENTER I DAG:

Laster...

haf@haf.no  751 98 200

Laster...

Fritidsrenovasjon

Den nye ordningen rundt Fritidsrenovasjon trådte i kraft i januar 2018.

Her på siden finner dere et brev hvor nærmere bestemmelser rundt dette med Fritidsrenovasjon er beskrevet.

  1. Det er få grunner som gir fritak.
  2. Om det er søkt fritak hvor dere ikke har mottatt svar, må faktura betales. Ved evt. innvilget fritak vil pengene bli tilbakebetalt så snart fritaket er vedtatt.
  3. Om man ønsker egen dunk ved Fritidsboligen, må det betales ordinært renovasjonsgebyr for dette. Dette tilbudet gjelder kun i områder der vi kjører ordinære renovasjonsruter for private husholdninger.
  4. Vi gjør oppmerksom på at det ikke lenger er et krav om sortering av plastemballasje fra fritidsboliger lenger, da dette blir for vanskelig å håndtere for hytteeiere og renovatører er det nå frivillig å sortere plastemballasje fra fritidsboligene. De som ønsker å sortere plastemballasje gjør dette i samme blanksekk som hjemme, og leverer blanksekken til vår gjenbruksstasjon i Nordre gate eller på tømmedag ved egen bolig. 

Her er bakgrunnen for dagens Fritidsrenovasjonsløsning:

Fra og med 1.1. 2018 må alle fritidseiendommer betale renovasjonsgebyr.

I 2013 bestemte Miljødirektoratet seg for å oppdatere og stramme inn rundt bestemmelsene for gebyr og tilbud rundt fritidsrenovasjonene i Norge.

Etter oppklaringsrunder er følgende vedtatt: HAF er pålagt å sørge for innsamling av husholdningsavfall, og plikter å påse at et tilfredsstillende tilbud og system er etablert. Husholdningsavfall er vanlig avfall som har sitt opphav i private husholdninger. Med husholdning menes også fritidseiendommer. Eiere av eiendommer i kommunen for private husholdninger plikter i utgangspunktet å være tilknyttet den kommunale innsamlingsordningen ved å betale avfallsgebyr og holde forskriftsmessig oppsamlingsutstyr. Det innebærer at fritidsboliger også er gebyrpliktige.

HAF må se bort fra tidligere ordning hvor vi har inkludert kostnadene for fritidsrenovasjon i det ordinære renovasjonsgebyret. Vi har nå plassert ut containere for fritidsrenovasjon i alle våre 6 kommuner. Dette er gjort i samråd med kommunene, lokalutvalg og hytteforeninger. Kostnadene for tømming og behandling av avfallet fra disse containerne skal dekkes av et eget gebyr som settes likt og deles mellom alle som har fritidseiendom i en av våre 6 kommuner. Det at noen får større avstand enn andre til fritidscontainerne gir ikke grunnlag for reduksjon i dette gebyret.

Kort fortalt:

Eiere av fritidseiendommer blir pliktige til å betale fritidsrenovasjonsgebyr fra 1.jan 2018 Første fakturering vil skje første halvår 2018.

Det er plassert ut containere for fritidsrenovasjon i alle våre 6 kommuner.

Det er kun restavfall sortert i handleposer e.l. som skal i disse containerne. Alt annet avfall skal leveres til gjenbruksstasjoner eller returpunkt ut fra type avfall det er snakk om.

For den som eier to eller flere fritidseiendommer i våre kommuner vil det gis 50 % rabatt på fritidsrenovasjonsgebyret for eiendom 2, 3 osv.

Det er i utgangspunktet ingen som fritas fra denne ordningen, og evt. fritak må det søkes om direkte til kommunen der fritidsboligen ligger.

For å finne nærmeste fritidscontainer til din fritidsbolig se www.sortere.no eller egen kartløsning her på www.haf.no

 

HAF - Helgeland Avfallsforedling IKS

Adresse: Nordre Gate 23 8622 Mo i Rana
Kontakt: 751 982 00   haf@haf.no